انجمن زیست شناسی دبیرستان نمونه دولتی حضرت محمد(ص)

انجمن زیست شناسی دبیرستان نمونه دولتی حضرت محمد(ص)

این وبلاگ در راستای بالابردن سواد علمی دانش آموزان دبیرستان نمونه دولتی حضرت محمد(ص) و سایر دانش اموزان و معلمان زیست شناس و زیست دوست این جهان خاکی ایجاد شده است.باشد که رستگار شویم.

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
بایگانی
نویسندگان
طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات
  • ۲۵ مهر ۹۴، ۱۷:۲۷ - زینو
    ممنون

آخرین مطالب

۴ مطلب توسط «انجمن زیست شناسی» ثبت شده است

Vitamin B6 , B12
گیاهخوارها حواس شان باشد
فایده‌ها
 ویتامین‌های گروه B یا به اصطلاح ب‌کمپلکس‌ها به ویژه B6 و B12 نقش مهمی در بهبود وضعیت اعصاب و عملکرد سیستم ایمنی بدن دارند. کمبود آنها می‌تواند یک عامل خطر برای مشکلات قلبی و سکته مغزی شود.

مقدار موردنیاز
شما در هر روز به 3/1 میلی‌گرم B6 و 4/2 میکروگرم B12 نیاز دارید.

بهترین منابع غذایی
منابع غذایی سرشار از ویتامین B6 غلات سبوس‌دار، موز، لوبیا، آجیل، جوانه گندم، مرغ و ماهی هستند. برای رساندن ویتامین B12 به بدن می‌توانید از گوشت گاو، تخم‌مرغ، ماهی و فرآورده‌های لبنی استفاده کنید.

تامین روزانه
شما می‌توانید با خوردن یک فنجان ماست و یک موز، 40 گرم تخمه آفتابگردان و یکصدگرم گوشت گاو کبابی نیاز روزانه خود را به ویتامین B6 و B12 تامین کنید. فراموش نکنید ویتامین B12 فقط در محصولات لبنی وجود دارد و کسانی که گیاهخوار هستند باید آن را به صورت مکمل دریافت کنند.


Vitamin E
ازچشم‌تان محافظت کنید
فایده‌ها:
 عملکرد اصلی این ویتامین به‌عنوان یک آنتی‌اکسیدان است. مطالعات اخیر نشان داده این ویتامین تاثیر مثبتی بر سلامت چشم و پیشگیری از بیماری آلزایمر دارد.

 

مقدار موردنیاز:
به طور کلی هر فرد به 5/22 واحد از این ویتامین در طول روز نیاز دارد. درمورد این ویتامین محدودیت‌هایی برای مصرف وجود دارد. درواقع حداکثر مصرف روزانه درباره آن باید مدنظر قرار بگیرد. متخصصان می‌گویند دریافت روزانه 150 تا 200 واحد از این ویتامین هم برای بدن خطری ندارد اما بالای آن مضر خواهد بود.

 

بهترین منابع غذایی:
آووکادو، روغن نباتی (مثل روغن آفتابگردان، روغن زیتون و کانولا)، جوانه گندم، تخمه آفتابگردان، بادام و آجیل‌های دیگر منابع غنی این ویتامین هستند.

 

تامین روزانه:
رساندن ویتامینE به بدن کار بسیار راحتی است. خوردن روزانه یک فنجان بروکلی خام به همراه 50 گرم بادام یا تخمه آفتابگردان این نیاز را تامین می‌کند.

 

تغذیه, قرص های مولتی ویتامین, مکمل‌های خوراکی

 

Vitamin K

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۳ مهر ۹۳ ، ۱۸:۳۲

برای دانلود این بازی زیبا و مهیج اینجا کلیک کنید

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۳ مهر ۹۳ ، ۱۸:۳۱

فصل 1: نگرش علمی و علوم زیستی

فعالیت ص 2:

1- در این فعالیت به محدودیت های حواس نسبت به بعضی محرکها اشاره خواهد شد، منظور از خطای حواس آنست که دستگاه عصبی ما، تحریکات را گاه به گونه ای غیر از آنچه هستند تفسیر می کند.

خطاهای بینایی: کوچکتر دیده شدن اشیای دور نسبت به اشیای هم اندازه آنها که نزدیکتر هستند. نزدیکتر شدن خطوط موازی به یکدیگر، به نسبت دور شدن از چشم بیننده، شکسته دیدن چوب صاف کهدر آب فرو رفته.

خطای شنوایی: مانند شنیده شدن صداهای غیر واقعی مثلاً سوت زدن گوش.شنیدن عدد2 به جای 9

خطای لامسه: مانند آنچه در آزمایش معروف تمیز بین دو نقطه احساس می شود و با قراردادن دو انگشت دو دست یکی در آب سرد و دیگری گرم و قرار دادن آن دو به طور همزمان در آب ولرم در این حالت دو نوع احساس متفاوت از آب ولرم ایجاد خواهد شد.

خطای بویایی: مانند احساس نکردن بوی ضعیف در بین بوهای قوی.

خطای چشایی: مانند احساس مزه تلخ، پس از تزریق بعضی داروها به درون خون.احساس نکردن مزه غذاهای بسیار داغ و بسیار سرد.

2- با استفاده ازروش علمی ،ابزارها و وسایل دقیق اندازه گیری.

3- آدمی با ساختن دستگاههایی که این امواج را به امواج قابل حس برای ما تبدیل می کنند، کوشیده است تا این نقص را برطرف کند.

 

فعالیت ص 6:

1- پیشرفت، توسعه و تکامل علمی و گسترش فرهنگ و علوم در جامعه و افزایش منزلت آنها، پیشرفت
روش ها و ابزارهای علمی وکتابها و مجلات علمی.

2- علم محصول ذهن آدمی و در نتیجه خطا پذیر است. بنابراین یکی از اصول علمی، شک کردن در
نظریه هاست. بسیاری از کارهای موفق علمی، ابطال یک نظریه علمی بوده است.

3- اگر چه مراحل روش علمی، بیشتر قدم به قدم پیموده می شود، اما گاه دانشمندی بدون انجام مرحله ای به مرحله پس از آن می رسد. (مهمترین مراحل روش علمی تعریف مسأله، مشاهده و تفسیر است.)

4- تعریف مسأله: آیا واقعاً ممکن است مگسی از گوشت فاسد خودبه خود به وجود آید.

جمع آوری اطلاعات: اطلاع ردی از نظر پیدایش خود به خودی (نظر دانشمندان قبل از خود) و نیز نحوه تولید مثل مگس.

فرضیه سازی: نوزادان کرمی شکل از ذرات ریزی که مگس ها روی گوشت فاسد بر جای می گذارند به وجود می آیند.

آزمایش فرضیه: ردی مقداری گوشت را در ظرف درباز و مقداری دیگر را در ظرف در بسته قرار دارد.

ثبت یافته ها: درون گوشتی که در ظرف شیشه ای درباز وجود داشت، نوزادان کرمی شکل مگس ظاهر شدند اما درون ظرف در بسته، نوزاد مگس پیدا نشد.

 

تفسیر یافته ها و نتیجه گیری:

مگس ها خود به خود از گوشت گندیده به وجود نمی آیند بلکه هر مگس حاصل تخم گذاری مگسی دیگر است.

انتشار گزارش: نوشتن حاصل کار خود در یک کتاب.

5- قرار دادن مقداری گوشت در ظرف در بسته یا در زیر خاک به عنواننمونه یا گروه کنترول در مقایسه با ظرفی کهدهانه آن روباز بودویا گوشتی که روی خاک قرار دارد.

۸۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۳ مهر ۹۳ ، ۱۸:۱۸

نمونه سؤالات امتحانی فصل اول

1-آزمایش کنترل شده را تعریف کنید؟

2- آزمایش ساده ای مورد نظریه خلق ا لساعه(پیدایش خود به خودی موجودات زنده )بنویسید؟

3- روش علمی برای چه موضوعاتی به کار می رود؟

4- فرضیه را تعریف کنید در علوم تجربی چگونه یک فرضیه تأیید یا رد می شود؟

5- فرانچسکو ردی از آزمایش های خود چه نتیجه ای گرفت؟

6- منظور از روش علمی چیست؟

7- چند سال قبل در یکی از رودخانه های شمال تعداد زیادی ماهی تلف شدند،دو فرضیه در مورد علت مرگ ماهیها بنویسید؟

8- آزمایش های کنترلی ردی را بیان کنید ؟

9- علوم زیستی را تعریف کنید و دو گروه اصلی آن را بنویسید؟

10- دو درس مهمی که دانشمندان بعد از ون هلمونت ازاو گرفته چه بود؟

11- روش علمی را تعریف کنید و مراحل آن را بنویسید؟

12- هنگام انجام آزمایش ،باید همه ی متغییرها به جز یکی از مورد آزمایش است ،ثابت باشد،این کار چه لزومی دارد؟

13- نظریه خلق الساعه چیست ؟یک مثال بیاورید؟

14- شش مرحله از مراحل روش علمی را به ترتیب بنویسید؟

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۳ مهر ۹۳ ، ۱۸:۱۶